12038389_879133742156773_254488150159335901_n

Jak mówić, by zmotywować?

Większość przemówień publicznych skazana jest z góry na niepowodzenie, ponieważ ich treść przesycona jest teorią i danymi, oraz pozbawiona emocji i przykładów, które odnoszą się wprost do doświadczeń odbiorcy. Co zrobić, aby speech motywacyjny zadziałał?

Warto odwołać się do następujących poziomów:

Fizjologia
Zadbajmy o to, by słuchacz znajdował się w warunkach, które zapewnią właściwy odbiór (musi być najedzony, wyspany, wypoczęty; trudno spodziewać się efektów po speechu wygłoszonym podczas wyjazdu integracyjnego nad ranem, kiedy większość jest zmęczona z niewyspania lub tzw. „wczorajsza”).

Problemy do rozwiązania
Warto wskazać kilka konkretnych kwestii, z którymi mierzy się grupa docelowa. Znalezienie i wyartykułowanie realnych problemów wywoła efekt identyfikacji słuchaczy z tym, co mówi spiker. Np. osoby w wieku ok. 40 lat doskonale zrozumieją problem wypalenia zawodowego bądź trudów godzenia życia prywatnego z pracą, ponieważ tej grupy problemy te dotyczą najczęściej.

Ambicja i chęć rozwoju
Ten poziom dotyczy przyszłości słuchaczy i odpowiada im na pytania: kim chcę być i co chcę mieć. Każdy z nas ma bowiem jakieś plany i marzenia, a dobry speech powinien pomagać w ich realizacji. Jak więc wyobrażają się sobie słuchacze za jakiś czas? Podłącz treści swego speechu do ich planów, a z chęcią Cię wysłuchają.

Uczucia wyższe
Każdy człowiek dąży do szczęścia, miłości, radości. Należy więc speechem odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, aby być szczęśliwszym, bardziej kreatywnym, spontanicznym; to kluczowe motywatory w życiu człowieka, także zawodowym.

Samorealizacja
To jeden z najskuteczniejszych motywatorów – przemówienie powinno podpowiadać, jak można realizować się pełniej, wykorzystać indywidualne talenty, odnaleźć je w pracy.

Altruizm
Dawanie motywuje bardziej niż dostawanie. Każdy speech powinien dawać uczestnikowi wartość również taką, której się nie spodziewał. Może głęboki morał? Osobista historia? Zostanie to bardzo docenione.

Wizja
Za każdą przemową muszą stać idee, a te odpowiadają na pytanie: Jak możemy razem zmienić świat. To najpotężniejszy motywator, bo nadający sens ludzkiemu życiu. Najlepsi mówcy w historii świata zawsze opierali o to swoje przemowy.

Cały materiał znajdziecie w najnowszym numerze THINKTANK i Magazyn THINKTANK. Zachęcam do lektury.

Jedna opinia

  1. Dawanie wartości uważam za jeden z filarów nie tylko w wystąpieniach publicznych. Również w każdym innym kontekście, gdzie mamy do czynienia z interakcją między ludźmi.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *