Jak pisał Seth Godin: albo jesteś liderem albo podążasz za nim. W ostatni dzień pobytu we Florianolis występowałem przed grupą pracowników i zarządem Sebrae, firmy zajmującej się wsparciem mikro i małych przedsiębiorstw. Przygotowując się, jak zawsze zastanawiałem się co dla akurat tego odbiorcy będzie przydatne i wybrałem połączenie swego doświadczenia międzynarodowego wraz z pracą z bardzo różnymi zarządami. Opowiadałem im o 8 najważniejszych tendencjach w przywództwie. Oto one:
1. Biznes zaczął mieć ludzką twarz.
Nie tylko liczenie zysków, ale także zmiana planety, relacje, wizja i misja. Bardziej ludzka persona szefa, który z niedostępnej figury staje się bardziej doświadczonym i ludzkim mentorem. Pracownicy czują, potrzebują balansu pracy i rodziny i firmy muszą im w tym pomagać.
2. Zarządzanie międzypokoleniowe
Miliony Y-ków w Polsce, a dziesiątki milionów w Brazylii weszły na rynek pracy. Chcą luksusowego stylu życia, elastycznych godzin pracy, wierzą w siebie, są tolerancyjni i gotowi na zmiany. Menedżerowie z pokolenia X kierują się niezależnością, kompetencjami i chcą równowagi praca – rodzina. Baby boomersi za to wierzą w hierarchię, autorytatywność i mają najwięcej lat doświadczeń. Dziś pokolenia zmieniają się w mniej niż 10 lat i trzeba być na bieżąco, by uniknąć oczywistych konfliktów.
3. Zarządzanie globalne
Nie wystarczy być jedną nacją, bo ma za wąskie myślenie i zbyt dużo ograniczeń. Inaczej prowadzi się romantycznych Polaków przechodzących z arystokracji do merytokracji, altruistycznych tytanów pracy z Japonii, pewnych siebie jankesów nastawionych na cel i poszukujących relacji i odgórnych decyzji Latynosów.
4. Przywództwa można się nauczyć
Jak pływania, języków obcych i programowania. Nikt nie rodzi się liderem, prezesem ani kapitanem drużyny.
5. Lider kolektywny
Przejął pałeczkę od lidera bohaterskiego, który skupiał na sobie i w sobie prowadzenie. Nastały czasy zespołów, w których MY jest ważniejsze niż JA.
6. Wzorzec do naśladowania
Celebryci ustępują miejsca tzw. wzorcom do naśladowania – YouTuberzy są autentyczni, wyluzowani, dostępni i mają kontakt z innymi. To oni wyznaczają trendy i zarabiają coraz większe pieniądze, migrując także między internetem a tradycyjnymi mediami.
7. Rozwój osobowości
Czyli miękki stał się tak samo ważny jak twardych kompetencji. Ten, kto nie umie budować relacji i ma słabą inteligencję emocjonalną, jako lider nie zaistnieje.
8. Synergia męskości i kobiecości
Zarządy mieszane są najskuteczniejsze. Pracownicy poszukują u liderów cech takich jak intuicja, empatia, relacyjność (tradycyjnie kobiecych), które w połączeniu z asertywnością i nastawieniem na cel (męskość) dają najlepsze wyniki.
Ponad połowa mojej działalności to wspieranie szeroko pojętego biznesu. Cieszę się, że zacząłem to też robić w Brazylii!
Ogrom wiedzy w pigułce, dziękuje!