14608808_1226120757458068_6372436984844070896_o (1)

5 rzeczy, o których musisz pamiętać, wygłaszając prezentację

5 rzeczy, o których musisz pamiętać, wygłaszając prezentację

Występy publiczne są dziś ważną umiejętnością życiową, więc warto opanować ją w takim stopniu, by móc bez stresu występować przed grupą. Te rady przydadzą Ci się nie tylko w wystąpieniach przed kilkusetosobową grupą odbiorców, lecz także w prezentowaniu raportu na spotkaniu Twojego biura. Korzystaj z tych technik, wygłaszając prezentację biznesową.

Przygotuj prezentację multimedialną
Daje ona poczucie bezpieczeństwa, ponieważ gdy zgubisz się w swojej wypowiedzi, zawsze możesz do niej wrócić. Pamiętaj jednak, aby nie zawierała zbyt rozbudowanych treści. Odbiorcy nie mają czytać tego, co jest na slajdach. Masz przykuć nimi ich uwagę i zbudować przy ich pomocy odpowiednią historię (np. dzięki zawartym na slajdach testymonialom swojej firmy).

Zadbaj o mowę ciała
Twoja pozycja ciała ma wpływ nie tylko na to, jak jesteś odbierany, lecz także na to, jakie emocje w sobie wywołujesz. Jeżeli nie zadbasz o odpowiednią pozycję i mowę ciała, możesz nie tylko zbudować niepotrzebny dystans między Tobą a słuchaczami, ale również zwielokrotnić stres odczuwany podczas wystąpień publicznych.

O tym, jak poprawnie kształtować mowę ciała podczas wystąpień publicznych, znajdziesz na blogu: http://mateuszgrzesiak.pl/sztuka-wystapien-publicznych/.

Zbuduj raport
Aby Twoja prezentacja została dobrze odebrana, słuchacze muszą najpierw dobrze odebrać Ciebie. Muszą Ci zaufać i obdarzyć Cię sympatią. Do tego służy budowanie raportu werbalnego i niewerbalnego. Raport niewerbalny polega na tym, by upodobnić się do odbiorcy językiem ciała i głosem. Zrobisz to za pomocą spojrzenia, gestykulacji, pozycji ciała, oddechu oraz szybkości i intonacji głosu. W raporcie werbalnym główną zasadą jest tworzenie poziomów, na których możliwe jest połączenie ze słuchaczem poprzez wykorzystanie podobieństw. Aby to zrobić, korzystaj z przykładów, które będą dobrze znane Twoim odbiorcom, używaj słów kluczy, które często padają w ich komunikacji, powołuj się na wartości i przekonania istotne dla środowiska, do którego przemawiasz. Powyższe techniki są bardzo ważne w prezentacjach sprzedażowych.

Unikaj niepotrzebnego dystansu
Dystans między Tobą a słuchaczami może powstawać za sprawą wielu czynników, między innymi ze względu na miejsce, jakie zajmiesz na spotkaniu. Często zdarza się, że podczas spotkań biznesowych dwie strony negocjacji siadają po przeciwnych stronach stołu. Aby nie stawiać się w pozycji oponenta w stosunku do potencjalnego kontrahenta, upewnij się, że członkowie Twojego zespołu usiądą po obu stronach sali konferencyjnej.

Świadomie ucz innych
Pamiętaj, że Twoim zadaniem jest nie tylko przekazanie informacji, lecz także upewnienie się, że odbiorcy ją zapamiętają. Twórz prezentacje, podczas których pojawia się interakcja z grupą, podawane przykłady dotyczą życia i realiów bliskich doświadczeniom odbiorców, a teoria jest użyteczna w praktyce.

Aby przygotować prezentację, z której słuchacze będą mieli okazję wiele się nauczyć, korzystaj z cyklu Kolba, o którym więcej przeczytasz tutaj: http://mateuszgrzesiak.pl/ucz-sie-doswiadczenie-dzieki-cyk…/.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *