10 błędów wizerunkowych w sprzedaży
Sprzedaż przenika każdy przejaw ludzkiej działalności. Jest kluczową i uniwersalną umiejętnością naszych czasów. Każdy z nas w jakiś sposób sprzedaje siebie – za pomocą wizerunku, emocji, opowiadanych historii. Starając się zbudować pierwsze wrażenie i przekonać odbiorcę do siebie lub produktu, nie popełniaj poniższych błędów wizerunkowych, które później są projektowane przez klienta na wspólne relacje i utrudniają proces sprzedaży. Do najczęstszych błędów należą:
Zbytnia koncentracja na zamknięciu sprzedaży
To sytuacja, gdy sprzedawca myśli tylko i wyłącznie o tym, by coś sprzedać i jak to zrobić, co oczywiście jest natychmiast wyczuwane przez klienta, który nabiera przeświadczenia, że w oczach sprzedawcy został zredukowany do roli portfela.
Brak sympatyczności
Sprzedawca siedzi naburmuszony i zamknięty. Klient ma wrażenie, że jest intruzem, kimś wzbudzającym niechęć sprzedawcy i utrudniającym mu życie. Takich ludzi się nie lubi.
Brak szacunku
To postawa sprzedawcy zawarta w słowach: „Nie jesteś dla mnie ważny”. Klient czuje, że jego zdanie nie ma dla sprzedawcy znaczenia, w efekcie czego czuje się zawstydzony i może zacząć odpłacać się sprzedawcy antypatią.
Chęć zaimponowania
Postawa sprzedawcy, która ma udowodnić klientowi, że jest on lepszy od klienta i go w czymś przewyższa. W efekcie klient czuje się źle, ma świadomość, że jest traktowany jak ktoś gorszy.
Brak uśmiechu
Sprzedawca jest poważny, ma jednakowy wyraz twarzy i się nie uśmiecha. Takie zachowanie buduje spory dystans pomiędzy nim a klientem, co negatywnie wpływa na samopoczucie klienta, a w konsekwencji – na jego decyzje zakupowe.
Brak kontaktu wzrokowego
Sprzedawca ucieka wzrokiem. Klient w tej sytuacji nabiera przeświadczenia, że sprzedawca coś przed nim zataja albo się czegoś wstydzi.
Zamknięta postawa ciała
Powoduje zwiększenie dystansu pomiędzy sprzedawcą a klientem, który odbiera to jako demonstrację wycofania się sprzedawcy lub poczucia zagrożenia. W oczach klienta sprzedawca odgradza się od niego, co może świadczyć również o tym, że w rozmowie o oferowanym produkcie sprzedawca czuje się bardzo niepewnie.
Zabawa gadżetami lub włosami
Bawienie się włosami zostało przez pracodawców uznane za najbardziej irytującą cechę u kobiet ubiegających się o pracę. W innym kontekście może być też traktowane jako zaproszenie do seksualności.
Zbyt słaby uścisk dłoni
Jest demonstracją braku pewności siebie u sprzedawcy mężczyzny lub kokieterii w przypadku kobiety. Obydwie cechy są negatywnie odbierane przez klienta.
Wiercenie się
Kiedy sprzedawca zachowuje się w taki sposób, klient uznaje, że jest to oznaka jego zniecierpliwienia, i po jakimś czasie sam zaczyna je odczuwać. Ma wrażenie, że zabiera sprzedawcy czas, co skutecznie zniechęca go do dalszej rozmowy.