12321460_990049241065222_4750326428526852036_n

10 błędów wizerunkowych w sprzedaży

10 błędów wizerunkowych w sprzedaży

Sprzedaż przenika każdy przejaw ludzkiej działalności. Jest kluczową i uniwersalną umiejętnością naszych czasów. Każdy z nas w jakiś sposób sprzedaje siebie – za pomocą wizerunku, emocji, opowiadanych historii. Starając się zbudować pierwsze wrażenie i przekonać odbiorcę do siebie lub produktu, nie popełniaj poniższych błędów wizerunkowych, które później są projektowane przez klienta na wspólne relacje i utrudniają proces sprzedaży. Do najczęstszych błędów należą:

Zbytnia koncentracja na zamknięciu sprzedaży
To sytuacja, gdy sprzedawca myśli tylko i wyłącznie o tym, by coś sprzedać i jak to zrobić, co oczywiście jest natychmiast wyczuwane przez klienta, który nabiera przeświadczenia, że w oczach sprzedawcy został zredukowany do roli portfela.

Brak sympatyczności
Sprzedawca siedzi naburmuszony i zamknięty. Klient ma wrażenie, że jest intruzem, kimś wzbudzającym niechęć sprzedawcy i utrudniającym mu życie. Takich ludzi się nie lubi.

Brak szacunku
To postawa sprzedawcy zawarta w słowach: „Nie jesteś dla mnie ważny”. Klient czuje, że jego zdanie nie ma dla sprzedawcy znaczenia, w efekcie czego czuje się zawstydzony i może zacząć odpłacać się sprzedawcy antypatią.

Chęć zaimponowania
Postawa sprzedawcy, która ma udowodnić klientowi, że jest on lepszy od klienta i go w czymś przewyższa. W efekcie klient czuje się źle, ma świadomość, że jest traktowany jak ktoś gorszy.

Brak uśmiechu
Sprzedawca jest poważny, ma jednakowy wyraz twarzy i się nie uśmiecha. Takie zachowanie buduje spory dystans pomiędzy nim a klientem, co negatywnie wpływa na samopoczucie klienta, a w konsekwencji – na jego decyzje zakupowe.

Brak kontaktu wzrokowego
Sprzedawca ucieka wzrokiem. Klient w tej sytuacji nabiera przeświadczenia, że sprzedawca coś przed nim zataja albo się czegoś wstydzi.

Zamknięta postawa ciała
Powoduje zwiększenie dystansu pomiędzy sprzedawcą a klientem, który odbiera to jako demonstrację wycofania się sprzedawcy lub poczucia zagrożenia. W oczach klienta sprzedawca odgradza się od niego, co może świadczyć również o tym, że w rozmowie o oferowanym produkcie sprzedawca czuje się bardzo niepewnie.

Zabawa gadżetami lub włosami
Bawienie się włosami zostało przez pracodawców uznane za najbardziej irytującą cechę u kobiet ubiegających się o pracę. W innym kontekście może być też traktowane jako zaproszenie do seksualności.

Zbyt słaby uścisk dłoni
Jest demonstracją braku pewności siebie u sprzedawcy mężczyzny lub kokieterii w przypadku kobiety. Obydwie cechy są negatywnie odbierane przez klienta.

Wiercenie się
Kiedy sprzedawca zachowuje się w taki sposób, klient uznaje, że jest to oznaka jego zniecierpliwienia, i po jakimś czasie sam zaczyna je odczuwać. Ma wrażenie, że zabiera sprzedawcy czas, co skutecznie zniechęca go do dalszej rozmowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *