11953305_870836979653116_6433603320987925682_o

7 poziomów skutecznej prezentacji.

Pracuję jako trener i coach już kilkanaście lat występując w różnych krajach i wykładając w pięciu językach. To moja wyrosła z dziecięcego marzenia pasja, która z czasem zamieniła się w potrzebny i inspirujący zawód. Uczę, motywuję, przekonuję słuchaczy, że o jakości ich życia decydują konstruktywne myślenie i skuteczna komunikacja. By słuchaczom zaszczepić te idee, muszę do nich skutecznie przemawiać – tak skonstruować mój wykład, by trafił on do ich serc i umysłów.
Dobra prezentacja może być nieśmiertelna, pod warunkiem jednak, że zawiera wartość, z której słuchacz może skorzystać w praktyce i odnieść ją do własnego życia, np. powierzonych zadań w pracy. Dopiero połączenie merytoryki (wiedzy fachowej) z warstwą emocjonalną (słuchacz jest zainspirowany, uniesiony, zmotywowany) przyniesie wymierne korzyści.

Motywacje, którymi kieruje się słuchacz wykonując w życiu osobistym i zawodowym różne zadania (np. pracownik w firmie, dla której przygotowuję speech), mają różnorodną naturę i siłę. Warto zatem w swoim przekazie odwoływać się do następujących poziomów:

1. Fizjologia
Zadbaj o to, aby słuchacz znajdował się w warunkach, które zapewniają właściwy odbiór Twojego przekazu (trudno się spodziewać efektów po speechu wygłoszonym podczas np. wyjazdu integracyjnego, nad ranem, gdy większość jest zmęczona z niewyspania lub tzw. „wczorajsza”).

2. Problemy do rozwiązania
Warto wskazać kilka konkretnych kwestii, z którymi mierzy się grupa docelowa. Znalezienie i wyartykułowanie realnych problemów wywoła efekt identyfikacji słuchaczy z tym, co mówi spiker. Np. pracownicy w wieku ok. 40 lat doskonale rozumieją problemy wypalenia zawodowego, bądź trudów godzenia życia prywatnego z pracą, ponieważ tej grupy problemy te dotyczą najczęściej.

3. Ambicja i chęć rozwoju
Ten poziom dotyczy przyszłości słuchaczy i odpowiada im na pytania: kim chcę być i co chcę mieć. Każdy z nas ma bowiem jakieś plany i marzenia, a dobry speech powinien pomagać w ich realizacji. Jak więc wyobrażają się sobie słuchacze za jakiś czas? Podłącz treści swojego speechu do ich planów, a z chęcią Cię wysłuchają.

4. Uczucia wyższe
Każdy człowiek dąży do szczęścia, miłości, radości. Należy więc speechem odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, aby Twój słuchacz był szczęśliwszy, bardziej kreatywny, spontaniczny; to kluczowe motywatory w życiu człowieka, także w życiu zawodowym.

5. Samorealizacja
To jeden z najskuteczniejszych motywatorów – przemówienie powinno podpowiadać, jak pracownik może realizować się pełniej, wykorzystać indywidualne talenty, odnaleźć je w pracy.

6. Altruizm
Dawani motywuje bardziej niż dostawanie. Każdy speech powinien dawać uczestnikowi wartość również taką, której się nie spodziewał. Może głęboki morał? Osobista historia? Zostanie to bardzo docenione.

7. Wizja
Za każdą firmą muszą stać idee, a te odpowiadają na pytanie: Jak możemy razem zmienić świat. To najpotężniejszy motywator, bo nadający sens ludzkiemu życiu. Najlepsi mówcy w historii świata zawsze opierali o to swoje przemowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *