Efektywność

flJednym z podstawowych problemów z koncentracją na wykonywanym zadaniu są tzw. rozpraszacze, czyli dystraktory. Powinieneś maksymalnie ograniczyć ich wpływy, tak byś mógł wykonywać każdą czynność jak najefektywniej. W pierwszej kolejności powinieneś zadbać o izolację. Jeśli się na przykład czegoś uczysz, to zanim do tej nauki przystąpisz, zadbaj o to, by się odizolować od świata zewnętrznego. Od wszystkiego, co w trakcie procesu uczenia się może odwracać Twoją uwagę.

Następnie wypracuj w sobie przyzwyczajenie do tego, by wykonywać tylko jedną rzecz naraz. Unikaj robienia kilku rzeczy równocześnie, bo żadnej z nich nie zrobisz ani na czas, ani też efektywnie.

Kolejna rzecz, o której warto pamiętać: pracuj zawsze w dobrze oświetlonym pomieszczeniu, najlepiej w temperaturze dwudziestu stopni i w ciszy.
To najbardziej optymalne warunki zarówno do pracy, jak i nauki. Temperatura dwudziestu stopni jest najbardziej odpowiednia dla ludzkiego organizmu – nie jest Ci wtedy ani za zimno, ani za gorąco, a odpowiednie światło sprzyja skupieniu i koncentracji. Jednak w przypadku światła musi być spełniony jeszcze jeden warunek: nie może być to światło niebieskie. Takie bowiem światło, nazywane „komputerowym”, może mieć wpływ na hormony regulujące sen (melatoninę). Po pracy w takich warunkach możesz mieć po postu problemy ze spaniem. Najlepsze jest oczywiście światło dzienne, więc korzystaj z niego w największym możliwym stopniu.

Dla efektywności pracy lub uczenia się konieczne są też odpoczynki. Pamiętaj, by odpocząć minimum raz na godzinę przez 10 do 15 minut, zawsze robiąc coś energetyzującego i koniecznie coś innego. Chodzi tutaj o zaangażowanie zupełnie innych zmysłów niż te, które angażujesz podczas swojej pracy lub nauki. To bardzo istotne, by przejść na funkcjonowanie innych zmysłów niż te, z których wcześniej korzystałeś. Jeżeli coś pisałeś (czyli używałeś do tej czynności wzroku i palców), to żeby odpocząć, posłuchaj muzyki. W tym czasie dajesz odpocząć tej części mózgu, która była zaangażowana przy poprzednich czynnościach. Jeśli zaś pracujesz w zespole, to tym efektywniej będziesz pracował, im konsekwentniej ograniczysz dostęp do siebie podczas odpoczynku.

Proponuję Ci również wykonanie prostego ćwiczenia. Odpowiedz na cztery poniższe pytania:

Jakie trzy aktywności zabierają Ci najwięcej energii?
Jakie trzy aktywności dodają Ci najwięcej energii?
Jakie trzy osoby zabierają Ci najwięcej energii?
Jakie trzy osoby dają Ci najwięcej energii?

Po szczerym i uczciwym udzieleniu odpowiedzi na te pytania dostrzeżesz pewien wzorzec, który zacznie dla Ciebie stanowić solidną wskazówkę, jak unikać marnowania energii i co robić, by ją zyskiwać. Masz też od razu gotową odpowiedź dotyczącą ewentualnej konieczności zmiany środowiska, czyli ludzi, z którymi się najczęściej kontaktujesz. Zmiany pociągającej za sobą na przykład zwiększenie czasu spędzonego z ludźmi, którzy dodają Ci energii, i jednocześnie ograniczenie go dla tych, którzy Cię tej energii pozbawiają. Zbuduj także model, który pozwoli Ci uporządkować i zorganizować swoje czynności oraz przemyśleć, jakich zmian powinieneś dokonać, by osiągnąć jak najlepsze wyniki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *