13161781_1017223698347776_4896870386035726288_o (1)

Być nauczycielem

Być nauczycielem

W polskich szkołach uczą ludzie zmęczeni i wypaleni zawodowo – takie wnioski płyną z sondażu przeprowadzonego przez „Głos Nauczycielski”. Z powrotu do szkoły cieszy się zaledwie co dziesiąty nauczyciel, a co piąty czuje się zmęczony przed rozpoczęciem pracy. Zawód nauczyciela wybrałem ze względu na zamiłowanie do uczenia się. Wiedziałem, że aby stać się takim nauczycielem, jakim chciałem, muszę wyposażyć tę życiową osobowość w zestaw odpowiednich cech i zachowań. Tym modelem chcę podzielić się z Tobą, by zachęcić Cię do dzielenia się swoją wiedzą z innymi. Bycie nauczycielem to nie tylko posiadanie wiedzy i umiejętność jej przekazywania.

Bycie nauczycielem to potrzeba nieustannego rozwoju

To konieczność ciągłego zdobywania nowej wiedzy, nowych informacji i umiejętności, tak by cały czas iść do przodu, cały czas wyprzedzać tych, których chce się uczyć. Dlaczego? Bo oni się uczą, zmieniają, rozwijają. Jeśli chcesz być potrzebny, musisz za każdym razem mieć im coś nowego do zaoferowania, coś, czego jeszcze nie wiedzą i co spowoduje, że zechcą do takiego nauczyciela nieustannie wracać.

Bycie nauczycielem to chęć dzielenia się wiedzą

To myślenie w kategoriach tworzenia czegoś, co ma rzeczywistą wartość dla innych. To działanie na podstawie tego, co jest autentycznym rozwiązaniem autentycznych problemów. Wiedza jest kapitałem, na którym wspólnie możemy budować nasz rozwój. Nigdy nie ukrywaj wiedzy, którą masz, bo nie jest Twoja. Wiedza jest dobrem wspólnym.

Bycie nauczycielem to umiejętność przekonywania

Błędem jest uczenie czegokolwiek kogoś, kto tego nie chce. Nauczyciel musi potrafić przekonywać, że warto posiadaną przez niego wiedzę zgłębić. Powinien dysponować narzędziami, którymi zmotywuje do pracy zarówno siebie, jak i ucznia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *