14222156_1227145450688932_3984978811027193834_n

Jak powiedzieć coś o sobie, ale się nie przechwalać?

Jak powiedzieć coś o sobie, ale się nie przechwalać?

Świadoma komunikacja jest ważna zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Są takie sytuacje, w których szczególnie ważymy słowa, aby nie urazić drugiej osoby lub zaprezentować się z jak najlepszej strony, jednocześnie nie wychodząc na pyszałka. W takich chwilach pomogą nam odpowiednie techniki komunikacyjne.

Taka sytuacja to moment, w którym chcesz się dobrze sprzedać i powiedzieć coś o sobie tak, aby zrobić wrażenie, ale nie chcesz się przechwalać. To chwila, gdy nie chcesz powiedzieć o drugiej osobie niczego złego, jednak zależy Ci na tym, by przekazać jej ważną informację, lub chcesz nadać komuś etykietę. To również moment, gdy chcesz uzyskać informację, której ktoś nie zdradzi Ci bezpośrednio ze względu na polityczną poprawność lub publiczny kontekst rozmowy. To także chwila, gdy zamierzasz kogoś zaangażować w realizację swojego projektu, ale nie chcesz dać mu gotowego rozwiązania, tylko sprawić, by sam je znalazł.

Do każdego z powyższych przypadków wykorzystaj jedną z trzech metod zmiany wskaźnika odniesienia:

Brak wskaźnika odniesienia
Użyj zwrotu: „mówi się”, „robi się”, „wiadomo”, „rozpoznaje się”, np.: „Ja jestem nieobiektywny, ale mówi się, że moja firma jest najlepsza na rynku”. W ten sposób rozmywasz odpowiedzialność za wypowiedziane słowa. Twój przekaz dotrze do rozmówcy, ale w takiej formie, która nie zrazi go do Ciebie. Innym przykładem jest pytanie: „Co w waszej organizacji mówi się o waszym szefie?”. W ten sposób zwalniasz rozmówcę z odpowiedzialności i dajesz mu poczucie bezpieczeństwa.

Anonimowy autorytet
Użyj zwrotu: „trzeba”, „należy”, „badania mówią”. Do autorytetu i badań ludzie mają większe zaufanie, np.: „Badania pokazują, że firmy, które się rozwijają, powinny inwestować w ekspertów”. Badania pokazują, że 68% ludzi w momencie, gdy słyszy tekst „badania pokazują”, przestaje słuchać i ślepo wierzy w coś, co rzekomo jest mądre. Naukowy fetysz doskwiera nam wszystkim. Jest on zwłaszcza popularny w Polsce, gdzie poziom zaufania jest niski.

Zgeneralizowany wskaźnik odniesienia
Użyj zwrotu: „ludzie mówią”, „Polacy są”, „ludzie myślą”, np.: „Co ludzie myślą na temat tego produktu?”. Tu podobnie mamy do czynienia z rozmyciem odpowiedzialności. Wyobraź sobie rozmowę z szefem firmy, którego chcesz przekonać do swojego produktu. Efektywniejszym przekazem wobec niego będzie zdanie: „Wyższa kadra zarządzająca korzysta z naszych usług” niż: „Powinien pan z nich skorzystać”.

Komunikacja jest elementem życia, bez którego nie jesteśmy w stanie funkcjonować. Od tego, jak dobrze opanowałeś tę umiejętność, zależy jakość Twojego życia i efektywność Twojej pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *